www.asu.pl :: Zobacz temat - Stosowane światła w europie - legalność - przepisy
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   GrupyGrupy   ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Stosowane światła w europie - legalność - przepisy

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    www.asu.pl Strona Główna -> Sam naprawiam
Poprzedni temat :: Następny temat  
Autor Wiadomość
Tomaj
*
*


Dołączył: Apr 16, 2007
Posty: 1387
Skąd: Prawie Poznan

PostWysłany: Czw Sty 03, 2008 14:08    Temat postu: Stosowane światła w europie - legalność - przepisy Odpowiedz z cytatem

Chyba jako pierwszy tutaj miałem odwagę zamontować palniki ksenonowe (HID) do voyka i pojechać na stacje diagnostyczne podpytać się czy jest to dopuszczalne. Jak każdy posiadacz voyka jestem zrospaczony jakością reflektorów. Ponieważ w tym roku planowałem zakup nowych, ponad dwukrotnie tańszych, amerykańskich symetrycznych, przed ich zakupem poprosiłem policję o ustosunkowanie się do róznych aspektów tej sprawy.

Poniżej mój majl przesłany do Komendy Policji w Poznaniu, Wydział Ruchu Drogowego, datowany na 20-12-2007r.

Witam.

Poniżej pytania dotyczące reflektorów i stosowanych w nim żarówek. Uzyskaną odpowiedź umieszczę na forum strony użytkowników samochodów amerykańskich www.asu.pl.

1. Jako posiadacz amerykańskiego auta na rynek europejski, skazany jestem na korzystanie z reflektorów przednich i tylnych lamp w wersji europejskiej z asymetrycznym oświetlaniem drogi. Niestety jak większość lamp z USA na prędce dostosowanych przez producenta samochodu, do przepisów europejskich, działa gorzej niż światła z aut europejskich. Reflektory dobrze oświetlają drogę jeśli chodzi o asymetrię ale świecą słabo. Również zakup nowych lamp niekoniecznie jest prosty lub tani. Jak wiadomo w USA reflektory są symetryczne i nie posiadają rozdzielonych kierunkowskazów i świateł postojowych. Te dwie funkcje realizowane są przez jedną żarówkę. Coraz częściej na wielkopolskich jak i polskich drogach widuje auta z typowymi amerykańskimi światłami - z przodu symetryczne bez oddzielnych postojówek a z tył czerwone kierunkowskazy. Również na terenie UE do której należymy takich aut przybywa.

Czy w związku z wejściem do UE nasze przepisy zmieniły się lub zmienią w tym zakresie?
Czy można leganie (zgodnie z prawem) używać lamp amerykańskich z czerwonymi kierunkowskazami z tył?
Czy można używać reflektorów przednich symetrycznych ze wspólnym kierunkowskazem i postojówką lub symetrycznych z oddzielną postojówką i kierunkowskazem?

2. Coraz częściej do kupienia są zestawy lamp wyładowczych zastępujących typowe żarówki halogenowe, popularnie zwane HID lub ksenon. Lampy takie mogą być dostosowane do reflektora jak i nie, np. nie będą realizowały świateł drogowych. W tym drugim przypadku wiadomo, że ich używanie już łamie przepisy. Co jednak w poniższych przypadkach i czy stosowanie jest zgodne z przepisami, również unijnymi bo tam aut wyposażonych w hid jeździ dużo.

Czy można legalnie stosować lampy wyładowcze (HID) w standardzie H4 realizujące światła drogowe i mijania w reflektorach przystosowanych do stosownia żarówek H4 ?
Czy w przypadku realizacji świateł drogowych i mijania przez dwa reflektory np. H7, H1, można zastosować HID w światłach mijania a drogowe pozostawić bez zmian lub odwrotnie lub zastosować w obu?

Niedawno wypożyczyłem od sprzedawcy zestaw HID H4 i założyłem do reflektorów przystosowanych do H4. HID posiadał certyfikat jakichś certyfikat E4 (tutaj akurat dokładnie nie pamiętam). Wyposażony w lampy wyładowcze podjechałem do trzech róznych okręgowych stacji diagnostycznych. W żadnej z tych stacji nikogo nie znałem, a ni nikt mnie. Spytałem się czy mogę używać hid u siebie i czy ustawią mi światła. W każdej stacji dokonano sprawdzenia i ew. korekty ustawienia (przed wjazdem na pomiar celowo zmieniałem ustawienie na nieprawidłowe), stwierdzając jednoznacznie że jest to zgodne z prawem i mogę używać takich świateł. W związku z nie dokońca pewnymi informacjami, hida zdemontowałem i powróciłem do rozwiązania halogenowego, niestety. Producent mojego auta (chrysler Voyager) podaje w instrukcji obsługi jakie należy używać żarówki, przy pozycji reflektory przednie widnieje H4. Czy w związku z tym, że posiadam reflektory przystosowane na H4 i korzystam z H4, a producent nie podaje czy mają to być żarówki zwykłe, halogenowe, kryptonowe, LED czy też HID, ich stosowanie jest legalne? Jeśli korzystanie z HIDa jest zgodne z przepisami, to czy musi on posiadać jakiś certyfikat lub homologację i jak ona powinna wyglądać?


Z przesłanego pisma jasno wynika, że oznaczenie H dotyczy wyłącznie żarówek halogenowych i w takich reflektorach stosowanie oświetlenia wyładowawczego, jest nielegalne i niezgodne z naszymi przepisami.
Również stosowanie reflektorów amerykańskich, symetrycznych jest niezgodne z przepisami. Czerwone kierunkowskazy i łączone postojówki z kierunkowskazem, też są niezgodne z przepisami.

Tutaj jest pismo, które otrzymałem. Pozostaje jedynie podziękować policji za tak szybką i rzeczową odpowiedź, a w szczególności:
Naczelnikowi Wydziału Ruchu Drogowego
Komendy Wojewódzkiej Policji
w Poznaniu
podinsp. Zbigniew Rogala
i
asp. szt. Maciej Bednik WRD KWP w Poznaniu

http://bastylia.com/voyager/%8cwiat%b3aODPzPolicji/%8cwiat%b3a_odp.%20na%20e-mail_03.01.08.PDF
_________________
VelSatis 3.5V6 LPG; ex Chrysler Voyager LE 3,8 AWD '98
gg3779721 ukryty
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Numer Gadu-Gadu
Gural
*
*


Dołączył: Sep 07, 2007
Posty: 1266
Skąd: UÄ�

PostWysłany: Czw Sty 03, 2008 15:09    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

super ze zdobyles takie cos i mysle ze to powinno byc na samej gorze zeby ciagle nowe osoby sie nie pytaly czy mozna stosowac hid itp

wielkie bravo
_________________
jest:
dodge grand caravan 3.8 LPG 2005
seat Leon 1.6 2010

było
tyle, że nie spamiętam Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
easylimo
*
*


Dołączył: May 07, 2010
Posty: 5

PostWysłany: Pią Maj 07, 2010 21:10    Temat postu: tainterpretacja nie jest do końca prawdą Odpowiedz z cytatem

Dotyczy aut nowych, lub sprzedawanych jako nowe w Europie.
Nie dotyczy na przykład Lincolna.Wiem bo sam przeszedłem dłuuuuugą drogę zanim udowodniłem swoje racje za pomocą prawidłowej interpretacji przepisów.
W 6 stacjach diagnostycznych odmówiono mi przeglądu na Lincolna (nie jest sprzedawany jako nowy w Europie) ale w siódmej przegląd zrobiłem (miałem lampy asymetryczne)
Cytuję prawo o ruchu drogowym:

(Art. 68. 1. Producent lub importer nowego pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, motoroweru, tramwaju lub przyczepy oraz przedmiotów ich wyposażenia lub części jest obowiązany uzyskać dla każdego nowego typu tych pojazdów, przedmiotu ich wyposażenia i części świadectwo homologacji wydane przez ministra właściwego do spraw transportu)
jeśli auto zostało sprowadzone:
(Art. 68. 17. Przepisy ust. 1-16 nie dotyczą pojazdu:
4) wyprodukowanego lub importowanego w ilości jednej sztuki rocznie; nie dotyczy to tramwajów i trolejbusów.)
18. Pojazdy, o których mowa w ust. 17 pkt 1 i 2, podlegają badaniu co do zgodności z warunkami technicznymi, które przeprowadza się na koszt wnioskodawcy
W praktyce to wygląda tak, że jeśli to jest import jednej sztuki to auto musi spełniać warunki techniczne i lampy czy homologowane czy nie nie mają tu nic do tego
Podkreślam że tą interpretację wożę ze sobą i wiele razy byłem już zatrzymany przez policję i zawsze musieli mnie puścić (niestety bolesna prawda jest taka że nie znają przepisów)
to samo jest z moimi bocznymi światłami które są koloru niebieskiego (LED opera lights).Wiele razy zostałem zatrzymany ze względu na kolor tych świateł, i za każdym razem mimo gróźb Policji o zabranie dowodu, kończyło się na niczym gdyż prawo mówi wyraźnie

4. Zabrania się:
umieszczania w pojeździe lub na nim urządzeń stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu uprzywilejowanego, wysyłających sygnały świetlne w postaci niebieskich lub czerwonych świateł błyskowych albo sygnał dźwiękowy o zmiennym tonie

Więc światła świecące na niebiesko nie są zabronione
Ale niestety Policja nie zna przepisów i musimy je znać sami po to aby umieć się obronić.
Tyle na ten temat
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Stasheck
*
*


Dołączył: Mar 03, 2007
Posty: 451
Skąd: Kraków

PostWysłany: Wto Maj 11, 2010 12:14    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Chyba nie całkiem zrozumiałem ten post.

Czym są "warunki techniczne"? I o co chodzi z tym, że puszczali Cię z niebieskimi kierunkami?
_________________
Dodge Intrepid 3,2l ES '99
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer Gadu-Gadu
easylimo
*
*


Dołączył: May 07, 2010
Posty: 5

PostWysłany: Nie Maj 23, 2010 21:03    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

czym są warunki techniczne dowiedz się w stacji diagnostycznej, poza tym nigdzie nie pisałem o niebieskich kierunkach tylko o "opera lights" światłach bocznych w limuzynach
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Zientas
*
*


Dołączył: Mar 12, 2006
Posty: 98
Skąd: Poznań / Komorniki

PostWysłany: Pon Maj 24, 2010 8:41    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!
Ja jeżdżę ze światłami symetrycznymi ze świecącymi się na pomarańczowo przedniki kierunkowskazami (standard w USA - wiadomo). Czekam tylko na pierwszą kontrolę drogówki, po której podobno stracę dowód rej.
W związku z tym mam pytanie o interpretacje przepisów, która umożliwi mi jazdę z takimi światłami z przodu. Nie ukrywam, że podobają mi się te świecące kierunki. Jak się bronić?
_________________
Pontiac Bonneville SLE 2000 + LPG (Był Chrysler T&C 3.8 Limited 2001 + LPG, Cirrus 2.5, Durango 4,7 I gen, G.V `99 w planach kolejne amerykany)
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
michal_oca
*
*


Dołączył: Dec 29, 2008
Posty: 349
Skąd: Oleśnica

PostWysłany: Pon Maj 24, 2010 9:09    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jeśli masz też normalne białe postojówki, to możesz próbować gadki że pomarańczowe to coś w rodzaju obrysówki, dodatkowe oświetlenie poprawiające bezpieczeństwo, bo to przecież duże auto itd.

Volvo ma coś takiego montowanego w standardzie (tyle że z boku pojazdu - tego nie musisz dodawać Very Happy ), w BMW E60 też widziałem, w lampie przedniej świecącą na pomarańczowo część kierunkowskazu.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer Gadu-Gadu
Zientas
*
*


Dołączył: Mar 12, 2006
Posty: 98
Skąd: Poznań / Komorniki

PostWysłany: Pon Maj 24, 2010 9:34    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Postojowe mam właśnie te pomarańczowe. Wygląda to dokładnie jak na fotce poniżej.


_________________
Pontiac Bonneville SLE 2000 + LPG (Był Chrysler T&C 3.8 Limited 2001 + LPG, Cirrus 2.5, Durango 4,7 I gen, G.V `99 w planach kolejne amerykany)
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Alexander25
*
*


Dołączył: Apr 07, 2010
Posty: 1627

PostWysłany: Sro Mar 07, 2012 9:47    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Wg prawa i tego co mi pwoedziano na przegladzie nie moze tak byc. kierunki nie moga byc caly czas wlaczone tzn zarowka nie moze sie palic ciagle. Zapytalem wiec dlaczego nowy peugeot i volvo moga tak miec i okazalo sie ze zagialem goscia. Ja niezaleznie od tego jakim autem USA smigam staram sie dostosowac do przepisow w pl z tylem zazwyczaj nie ma problemow natomiast z przodem sa wlasnie zamowilem lampy na EU do SHO na przod i zobaczymy co i jak zeby bylo smieszniej taurusy na Ameryke Poludniowa np Brazylie maja lampy takie jak w EU Smile od goscia Taurus Club of America zamawiam komplet lamp zeby zamontowac u siebie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    www.asu.pl Strona Główna -> Sam naprawiam Wszystkie czasy w strefie
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group