www.asu.pl :: Zobacz temat - sonda lambda-oryginal, uniwersalna-mity i fakty
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   GrupyGrupy   ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

sonda lambda-oryginal, uniwersalna-mity i fakty

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    www.asu.pl Strona Główna -> Sam naprawiam
Poprzedni temat :: Następny temat  
Autor Wiadomość
esdarek
Moderator
Moderator


Dołączył:
Posty: 7980
Skąd: Piekary Śląskie

PostWysłany: Wto Sie 06, 2013 9:52    Temat postu: sonda lambda-oryginal, uniwersalna-mity i fakty Odpowiedz z cytatem

na temat sond lambda krazy wiele mitow . postaram sie dzieki swoim bolesnym doswiadczeniom i zdobytej przy tym wiedzy rozjasnic nieco temat.

mit :
kazde auto wymaga dedykowanej sondy.
bzdura. z sondami jest dokladnie tak jak ze swiecami. a nawet znacznie prosciej.

fakt :
firmy produkujace sondy maja tak naprawde w swojej ofercie....ok 10 modeli ,ktore zaspokajaja w 98% roznorodnych potrzeb rynku(np BOSCH)

mit :
sondy dzila sie na 1,2,3,4 i 5 przewodowe. oczywiscie ilosc przewodow to roznica ,ale wazniejszy jest typ.

fakt :
jesli sonda jest odpowiednio dobrana to powinna miec tyle przewodow co fabryczna. moze miec wiecej przewodow niz fabryczna ,nigdy mniej.


rodzaje sond i sposob dobierania:

sondy ze wzgledu na budowe i sygnal podawany komputerowi dzielimy na:
-palcowe
-planarne
-szerkopasmowe

zeby nie za bardzo wnikac w temat-sonda palcowa stosowana byla jako pierwsza i do ok 2000 roku wiekszosc samochodow ma taka sonde. moze miec od 1 do 4 p rzewodow. mozna ja tez dosc latwo rozpoznac wizualnie. element ,ktory jest wkrecony w kolektor wydechowy/rure wydechowa ma ksztalt palaca i ma na obwodzie odgiete naciecia doprowadzajace spaliny do czujnika wewnatrz. moze tez miec ksztalt walca i kilkanascie okraglych otworkow na obwodzie w kilku rzedach.

tak wyglada najbardziej konwencjonalna:
http://motofocus.pl/media/_old/artdodatki/1175171067460baffbe974b.jpg

a tak nieco nowszy typ:
http://p.alejka.pl/i2/p_new/14/34/sonda-lambda-opel-corsa-c-astra-g-meriva-combo-vectra-b-vectra-c-zafira_0_b.jpg


nastepnym rodzajem jest sonda planarna. rozni sie konstrukcja,zasada dzialania i sygnalem jaki podaje komputerowi. stosowana jest najczesciej w autach po 2000 roku.
cecha pozwalajaca ja odroznic(nie zawsze!) jest ksztalt obudowy czyjnika ,ktory wchodzi do wydechu. najczesciej jest to grubszy niz poprzednio walec z ktorego wychodzi wezszy walec zakonczony stozkiem. otwory nie sa rozmieszczone na zewnetrzych bokach walca ale na jego szczycie.

np. tak:
http://www.autocentrum.pl/gfx/opisyaut/56524431/maj_art772_14052008_2.jpg

trzeci typ to sonda szerokopasmowa. ma 5 przewodow i nie mam z nia doswiadczen wiec nie bede sie rozpisywal.

wyzej opisane 3 rodzaje sond nie sa ze soba zamienne.

wyrozniemy jeszcze sondy cyrkonowe i tytanowe.

cyrkownowe ma 80-90% aut, reszta tytanowe. tytanowe mozna poznac po kolorze przewodow (i znow nie zawsze niestety) o ile w cyrkonowych przeody grzalki maja taki sam kolor (najczesciej 2 biale albo 2 brazowe) to w sondach tytanowych te kolory zawsze sa inne(najczesciej bialy i czerwony). sondy tytanowe maja 3 lub 4 przewody.

sondy cyrkonowe pracuja w zakresie 0,1-0,9 V
sondy tytanowe 0-1V lub 0-5V
.

kilka zasad-
sonda palcowa moze miec od 1 do 4 przewodow
sonda planarna zawsze 4
sonda szerokopasmowa 5

sonda musi oczywiscie tez pasowac fizycznie czyli miec ten sam gwint-raczej jest to rozmiar uniwersalny ,ale zdarzaja sie wyjatki.

jesli chodzi o sondy palcowe zawsze z braku odpowiedniej mozesz zastosowac sonde z wieksza iloscia przewodow.
dodatkowe przewody(dwa w takim samym kolorze) sluza do podgrzewania sondy i moga nie byc podlaczone.
jesli sonda ma 3 przewody to 2 sa od grzalki ,a 1 sygnalowy, jesli przewodow jest 2 to ten drugi to masa. w przypdku jesli montujemy taka sonde w aucie gdzie byla 1 przewodowa to drugi przewod podlaczamy do masy silnika.

zawsze podczas wymiany sondy zostawmy sobie stara na wzor. kupujac sonde uniowersalna albo od zupelnie innego auta (spokojnie,da sie!) pamietajmy,ze bedziemy musieli wymnic wtyczke. przewodow sondy nie wolno lutowac!!! mozna je tylko zaciskac. stosujemy do tego rurki i zaciskarke lub od biedy jakiekolwiek zlacze zaciskowe. musimy pamietac o dobrej izolacji i jej odpornosci na temperature. przewody sondy lambda rozgrzewaja sie bardzo!!! zwykly plastik,igielit,tasma izolacyjna sie stopia. musi bys silikon,teflon, ceramika itp.


reasumujac: wymianiajac sonde nie musimy wydawac kilkuset zl na dedykowany model. musimy tylko sie nieco wysilic aby wytropic nasza sonde (jaki to rodzaj) . ludzie sprzedajacy sondy na allegro i piszacy " o sondach weimy wszystko" niestety nie odpowiadaja na pytania typu "czy wystawiona sonda jest planarna czy palcowa". kazda sonda pasujaca parametrami(rozmiar i zasadza dzialania) bedzie poprawnie dzialala w naszym aucie po popranym podlaczeniu do niej wtyczki. czasem mozna kupic sonde od fiata o pojemnosci 1l za 50 zl i wsadzic do cadillaca z silnikiem V8 do ktorego oryginal kosztuje 400 zl.bedzie dzialac. jak napisalem wczesniej niestety nie zawsze wyglad sondy przesadza o jej rodzaju wiec trza sie nieco wysilic. mam nadziej,ze ten krotki opis pomoze komus w doborze sondy i uniknieciu moich bledow:)
w razie czego pytac-moze bede mogl pomoc.
_________________
flota:
PONTIAC TRANS SPORT 3.8 LPG by Luky
PONTIAC GRAND AM 3.1 LPG by Luky
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer Gadu-Gadu
berserk5
*
*


Dołączył: Mar 14, 2015
Posty: 16
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Sob Mar 14, 2015 12:56    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Wyśmienity opis i niesamowicie przydatna wiedza.Sam dobrze wiem ze wiele części jest kompatybilnych, kwestia poszukania Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
baskaa28
*
*


Dołączył: Nov 24, 2014
Posty: 14

PostWysłany: Czw Gru 10, 2015 13:13    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

A co z wtryskiwaczami? Sprawdź czy na tej stronie mają jakieś od dobrego producenta? w ogóle marka ma znaczenie?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    www.asu.pl Strona Główna -> Sam naprawiam Wszystkie czasy w strefie
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group